Anthony Horowitz 1955-
Antwerpen: Facet, 2002
311 p.
Aantekening
Vert. uit het Engels
90-5016-350-5

Anthony Horowitz kan voortreffelijk sfeer scheppen en spanning opbouwen. Ook de gebundelde verhalen uit Horowitz horror zijn verrassend, origineel en ? zoals het een goed horrorverhaal betaamt ? ronduit eng. Dit is dan ook een uitstekend boek voor griezelfans vanaf een jaar of tien. Daarnaast zijn Horowitz' verhalen zeer geschikt om voor te lezen op een themafeestje. Voor kinderen met een erg rijke fantasie is het echter wel aan te raden om dit boek niet voor het slapengaan te lezen, om zo angstige dromen te vermijden.
Ondanks Horowitz' ontegensprekelijk schrijftalent heeft deze bundel toch ook een paar minpuntjes. Zo hebben enkele verhalen een wat overdreven moralistische inslag. Die komt vooral naar voren in de eenzijdige beschrijving van bepaalde personages, die worden geportretteerd alsof ze geen flintertje goedheid in zich hebben en die het zelfs verdienen om te lijden. Zo is 'Carrière in computerspelletjes' een weinig genuanceerd verhaal. We maken hier kennis met de di…Lees verder
Een omvangrijke bundel met veertien typische Horowitz-verhalen: lekker griezelen dus! In de verhalenbundel zijn opgenomen: Angst, geen angst; Cromhout (Twist Cottage); en het verhaal Het oor van de aap, dat eerder verscheen in Facets Groot Griezelboek. De verhalen in deze bundel zijn extra griezelig doordat de meeste geschetste situaties voor de lezer wel erg herkenbaar zouden kunnen zijn: stel dat jouw computer je de toekomst voorspelt, of je fototoestel blijkt dodelijke foto’s te maken, enzovoort. Vrijwel alle verhalen lijken goed af te gaan lopen, maar dan komt de ontknoping en geeft de auteur opnieuw een wending aan het verhaal. Volop spanning en beklemming dus, maar wel met hier en daar een vleugje Horowitz-humor. De lengte van de verhalen is wisselend. Het omslag is aantrekkelijk: spannend en niet té eng. Op een zwarte ondergrond staat op de voorgrond een angstig kijkende vrouw (getekend door Tony Ross). Het boek bevat geen binnenwerkillustraties. De bladspiegel is overzichtelij…Lees verder

Horowitz horror

Anthony Horowitz is een meester in het schrijven van griezelverhalen: ze beginnen steeds als een verhaal over doodgewone gebeurtenissen, maar gaandeweg slaat de toon om in griezel en huiver, vaak pas helemaal op het einde. Dit boek is een heruitgave van twaalf verhalen. De gruwel zit verborgen in dagdagelijkse dingen, en dat maakt het extra eng en mysterieus: een fototoestel waarmee je dodelijke foto’s maakt, een antieke victoriaanse badkuip die tot moorden aanzet, een computer die de winnaars van de paardenraces voorspelt, ... Deze verhalen zijn zeer visueel en in een vlotte, soepele stijl geschreven. Je ziet het als het ware voor je ogen gebeuren. Horowitzs activiteiten als scenarioschrijver zullen daar niet vreemd aan zijn. Altijd weer opnieuw slaagt Horowitz erin binnen het korte tijdsbestek van een verhaal je de rillingen over het lijf te laten lopen, zij het steeds met een tikkeltje typische Horowitz-humor. Dit is een boek om met mondjesmaat onder je deken te lezen, zodat je er …Lees verder

Over Anthony Horowitz

Anthony Horowitz (Stanmore, 5 april 1955) is een Britse schrijver. Hij schrijft voornamelijk jeugdboeken, maar ook romans voor volwassenen en scenario's voor televisie (waaronder Midsomer Murders, Agatha Christie's Poirot, Crime Traveller, Crossbow, Foyle's War en Robin of Sherwood).

Horowitz werd geboren in een Joodse familie, afkomstig uit Estland. Zijn vader was zakenman. Op zijn achtste werd hij door zijn ouders naar een streng internaat in Harrow gestuurd. Hij had een hekel aan school, en was er dan ook heel ongelukkig. Later studeerde hij aan de Universiteit van York en werkte daarna acht jaar als tekstschrijver bij een reclamebureau. Toen zijn boeken eenmaal goed verkochten, stopte hij met werken als tekstschrijver. Tegenwoordig schrijft hij kinderboeken en verhalen voor televisieseries.

De Malteser erfenis werd verfilmd onder de titel Just Ask for Dia…Lees verder op Wikipedia