Connie Palmen
Amsterdam: Prometheus, 2015
267 p.
9789044628104 (hardback)

Beschikbaarheid en plaats in de bib

Een huwelijk van vonken en tranen

Toen Sylvia Plath in 1963 uit het leven stapte, werd haar man Ted Hughes als zondebok aangewezen. Zij was een martelares, hij de moordenaar van een genie. Connie Palmen geeft Hughes een stem en werpt een nieuw licht op het meest besproken huwelijk uit de moderne westerse literatuur.

Sylvia Plath (1932-1963) en Ted Hughes (1930-1998) waren zeven jaar samen, maar wie Jij zegt het van Connie Palmen leest, zou denken dat ze elkaar veel langer hebben gekend. De Amerikaanse en de Brit hadden een onwaarschijnlijk heftige relatie. Na de zelfmoord van Plath op 11 februari 1963 (de dichteres vergaste zich in haar Londense keuken, terwijl haar jonge kinderen boven in bed lagen) werd Hughes met de vinger gewezen. Hij had haar in de steek gelaten voor een ander. Zijn naam werd herhaaldelijk uit Plaths grafsteen weggehakt.

Over zijn huwelijk met Plath heeft Hughes weinig prijsgegeven. Tot in 1998, toen hij, enkele maanden voor hij stierf, de beeldschone autobiografische bundel Birthday Letters de wereld in stuurde.

In haar nieuwe roman schetst Palmen het huwelijk vanuit zijn perspectief. De gedichten over Plath vormden haar belangrijkste leidraad, vertelt ze in het nawoord.

Demonen

In de huid kruipen van een dichter die een van de beste stemmen van…Lees verder

'Elke liefde maakt ook haat wakker'

Een reconstructie van een zinderende liefde - die van het dichterspaar Sylvia Plath en Ted Hughes - die tezelfdertijd een overpeinzing is over de literatuur, de wetten van de liefde, de onontkoombaarheid van de dood en het effect van roem en roddel op iemands leven. Meer hardcore Connie Palmen dan Jij zegt het wordt het niet. 'Ja, ik kan wel ophouden nu.'

Exorbitant. Kwetterend. Dweperig. Geëxalteerd. Vol zelfspot. In de Sylvia Plath (1932-1963) die Connie Palmen in Jij zegt het als een Lady Lazarus uit de dood laat verrijzen, ontwaren we af en toe de contouren van de schrijfster zelf. Van de publieke, beroemde Palmen die bij elke nieuwe publicatie weer even haar vertrouwde rol speelt: die van de 'hoer' of de 'aap in het mediacircus'. Maar wanneer ik haar in haar mooie, warme huis in de Amsterdamse grachtengordel spreek, is ze nog voluit die andere Palmen: het eenzame dier dat niet in een roedel thuishoort. Dat het isolement koestert. Dat geduldig, gedempt en behoedzaam spreekt, alsof ze nog steeds aan het schrijven is. Alsof ze nog steeds Ted Hughes (1930-1998) is: de stille, teruggetrokken dichter die de verwoestende orkaan van achterklap en laster na de zelfmoord van zijn bruid over zich heen heeft laten razen en vijfendertig jaar lang heeft gezwegen. Tot de dood ook bij hem kwam aankloppen en hij de wereld alsnog een antwoord sc…Lees verder

Autobiografie van een ander

Sylvia Plath en Ted Hughes vormen een van de bekendste koppels uit de literatuurgeschiedenis. Niet alleen waren de Brit en de Amerikaanse bepalende stemmen van hun generatie dichters, Plaths depressies en Hughes' rokkenjagerij waren een explosieve cocktail die smeuïge verhalen opleverde voor het literaire roddelcircuit. Tot Plath zichzelf vergaste door ...

Sylvia Plath en Ted Hughes vormen een van de bekendste koppels uit de literatuurgeschiedenis. Niet alleen waren de Brit en de Amerikaanse bepalende stemmen van hun generatie dichters, Plaths depressies en Hughes' rokkenjagerij waren een explosieve cocktail die smeuïge verhalen opleverde voor het literaire roddelcircuit. Tot Plath zichzelf vergaste door haar hoofd in de oven te stoppen.

Na haar dood moest Hughes het ontgelden. Hij kreeg vooral kritiek van feministen die Plath tot een icoon hadden uitgeroepen. 'En dan was zij de broze heilige, ik de brute verrader. Ik heb gezwegen. Tot nu.'

Hier pikt Connie Palmen met haar nieuwe roman Jij zegt het in. Ted Hughes heeft zelden publiek gereageerd op de versies van hun leven samen die na haar zelfmoord gestaag bleven opduiken. Pas in 1998 publiceerde hij de bundel Birthday Letters, waarin hij zijn kijk op zijn relatie met Plath verwoordt. Palmen baseerde zich bij het schrijven van haar roman vooral op de 88 gedichten uit die…Lees verder

Het huwelijk van Sylvia Plath (1932-1963), de Amerikaanse dichteres en schrijfster van de autobiografische roman 'The bell jar', met de Engelse dichter Ted Hughes (1930-1998) klonk als een sprookje, maar de bipolaire stoornis van Plath en Hughes' relatie met de dichteres Assia Wevill verstoorden hun relatie zodanig dat Plath uiteindelijk zelfmoord pleegde. Door bewonderaars van Plath werd Hughes later vaak gezien als de oorzaak van haar veel te vroege dood en als zodanig verguisd; zelf heeft hij nooit op die beschuldigingen gereageerd, maar in deze fictieve autobiografie geeft Connie Palmen hem alle ruimte om zijn kant van het verhaal te vertellen. Hoewel we hier veel over Hughes' persoonlijkheid leren, gaat de roman toch ook weer vooral over Plath: haar fixatie op haar overleden vader, haar verstikkende liefde, haar impulsieve gedrag, haar bipolaire stoornis inclusief enorme woede-uitbarstingen, haar poëzie en haar incidentele doodsdrift. Een boeiend psychologisch portret, zeer goed …Lees verder