Blauwe duivels en enige andere verhalen
Jan Lampo
Leuven: Davidsfonds, 2000
148 p.
90-6306-408-X

Beschikbaarheid en plaats in de bib

Blauwe duivels en enige andere verhalen is goed voor zeven verhalen die Jan Lampo schreef (of herschreef) tussen 1986 en 1998. Alle zijn eerder elders verschenen, enkele ook in boekvorm. Zo vind je hier o.m. "een grondig herschreven en sterk ingekorte versie" van Jan Lampo's debuutroman In altijd lege kamers (Kritak, 1985), waarvan de titel werd omgedoopt tot 'Eigen leden'. Er is ook het verhaal waarmee de auteur mocht opdraven in de destijds spraakmakende bundel Mooie jonge goden (Kritak, 1986): 'De vlakten van Iowa'. Overigens zijn nogal wat verhalen, luidens de verantwoording achterin, ontstaan en/of geschreven 'ter gelegenheid van'. Een duidelijk voorbeeld daarvan is 'Jeanneke' (n.a.v. een gevraagde bijdrage over racisme voor 'De Standaard'), verhaal waarin een oudere, alleenstaande volksvrouw uit Borgerhout het bezoek krijgt van een journalist: "De migranten, just, dat is waar gij voor gekomen zijt. Gelijk ge wilt. Maar ik verwittig u: ik ga mijn gedacht zegg…Lees verder
Interessante bundel met zeven verhalen, alle al eens eerder, verspreid in bundels en periodieken, gepubliceerd en nu, vaak sterk bewerkt, opnieuw verschenen. Eén verhaal is een verkorte bewerking van Lampo's debuutroman 'In altijd lege kamers'*. Twee verhalen spelen in het verleden: een brief uit 1881 van Henri Conscience aan Georges Eekhoud en een brief uit 1777 van de burggraaf van Valmont aan de markiezin van Merteuil over een ontmoeting met Wolfgang Amadeus Mozart, beide met een aantrekkelijke typering van sfeer en leven. De eerste bijdrage is tevens het titelverhaal: wie de bijbel las werd volgens de volksmond geplaagd door blauwe duivels, die hem niet met rust lieten voor hij al het gelezene achterstevoren had opgezegd. Een illustratie van de greep van de kerk op de mensen. De verhalen spelen vaak in Antwerpen, waarvoor het volkse 'Jeanneke' het meest karakteristiek is. Lampo (1957) stelde overigens ook een literaire gids voor Antwerpen samen. Fraai geschreven proza met gevoel v…Lees verder