Kathleen Vereecken
Antwerpen: Polis, 2016
199 p.
9789463101110 (paperback)

Later bestaat niet

Haar, de eerste roman voor volwassenen van jeugdauteur Kathleen Vereecken, pluist de psychologie van een gezin uit.

Suzanne, Catherine en Hanna zijn typische zussen: meer verschil dan gelijkenis. Ze schuiven zwetend de roman in. In de warme zomer van 1976 zitten ze op elkaar gepakt op een plakkerige skai achterbank. De rit gaat naar de Costa Brava voor een maanden van tevoren geplande gezinsvakantie. Hun rollen zijn meteen duidelijk: 'Suzanne mocht als oudste bij het portier zitten - 'hou het knopje naar beneden!' Hanna werd bij de koelbox gezet, zodat ze met een kussentje erbovenop nog even kon slapen. En Catherine was, als altijd, het middelste kind. Rustig en verstandig keek ze met haar ouders mee door de voorruit, af en toe namen van dorpen en steden voorlezend of de aandacht vestigend op mogelijk belangrijke wegwijzers.' De volgende hoofdstukjes zoomen telkens in op een van de leden van het gezin, in verschillende periodes van hun leven. De meisjes worden vrouwen, hun vader blijft bezorgd. Dat doen vaders nu eenmaal, maar in dit geval niet ont…Lees verder

HAAR

De eerste zin Vlak voor hij zich voelde wegglijden, bedacht Ivo hoe bedrieglijk ze waren, alle verhalen die onder de voluit levenden de ronde deden.

Het overkomt iedere jeugdschrijver wel eens, dat hij of zij het genre wil verlaten om een roman voor volwassenen te schrijven. Over het algemeen is het resultaat een boek waarin volwassenen de plaats innemen van vijftienjarigen maar waar voor de rest alles bij het oude blijft; een mislukking dus. Niet zo bij Kathleen Vereecken. Haar is een boeiende en overtuigende roman geworden over drie meisjes die zonder hun moeder moeten opgroeien en daardoor moeite hebben om diepgaande menselijke contacten te leggen. Suzanne, Catherine en Hanna zien hoe hun moeder op de terugweg van een vakantie aan de Costa Brava door een truck van een Franse pechstrook wordt gemaaid. Hun vader Ivo zal van dan af zijn best doen om zijn drie dochters te helpen opgroeien, maar helemaal slaagt hij daar niet in. Niet alleen zullen zij langzaam opdrogen, zijn eigen emotionele en seksuele bestaan gaat er ook aan onderdoor, beseft hij veel te laat – wanneer hij al in e…Lees verder

De vakantie komt voor een Vlaams gezin met drie dochtertjes tot een dramatisch einde wanneer hun moeder verongelukt. We zien hoe de meisjes door de tijd heen moederloos opgroeien. Zonder haar voorbeeld worstelen ze met het proces van vrouw-wording. Daarbij laat hun vader zich bij zijn keuzes als ouder leiden door zijn verlatingsangst. De dochters verschillen enorm van elkaar. Suzanne is de rationele, Catherine de gewetensvolle en Hanna de inschikkelijke. Hierdoor is de verstandhouding bijzonder gespannen. Allen hebben moeite hun identiteit te vinden. De focus ligt afwisselend op vader, Suzanne, Catherine en Hanna, niet altijd chronologisch en soms ook nodeloos resumerend. Door het veelvoud aan karakters en de anekdotische stijl ligt de aandacht vooral op de onderlinge interactie binnen het gezin. De psychologische diepgang blijft hierbij wat vlak. De Vlaamse schrijfster Kathleen Vereecken (1962) is bekend van haar kinderboeken en historische romans. Haar woordkeuze is typisch Vlaams. …Lees verder

Over Kathleen Vereecken

Kathleen Vereecken (Gent, 14 december 1962) is een Belgische schrijver van romans, kinder- en jeugdboeken en non-fictie.

Leven

Omdat Nederlands en Engels haar lievelingsvakken waren op school, volgde ze een lerarenopleiding. Er was geen werk in het onderwijs, dus ging ze kantoorwerk doen. Dat deed ze jarenlang, tot haar eerste boeken uitgegeven werden. Nu combineert ze haar werk als auteur met dat van freelance journaliste.

Werk

Vereecken debuteerde in 1993 met Het raadsel in het fluisterbos, een verhaal dat ze ingestuurd heeft voor een wedstrijd, dat niet wint maar toch gepubliceerd wordt. Haar bekendheid en reputatie als jeugdauteur beginnen te groeien wanneer haar vierde boek, de jeugdroman Alle kleuren grijs, verschijnt. Daarin verweeft ze feit en fictie. Het boek is gebaseerd op het leven van haar overgrootmoeder en gaat over de barre leefomstandigheden van een 19de-eeuws ar…Lees verder op Wikipedia