Lieve Joris (auteur)
Ontmoetingen met bekende en onbekende mensen in de Derde Wereld en elders.
Lieve Joris
Amsterdam: Meulenhoff, 1992
174 p.
90-290-2640-5

Lieve Joris, journalist en literator, bundelt een aantal intrigerende verhalen over ontmoetingen met boeiende persoonlijkheden uit de Derde Wereld. Zij maakte op haar reizen door Afrika, het Midden-Oosten en het Caraïbisch gebied onder andere persoonlijk kennis met V.S. Naupaul en Nahguib Mahfouz, schrijvers van wereldformaat, met Abdelaziz, een theaterproducent uit Caïro en Joseph, een Libanese journalist. Afrika is vertegenwoordigd in Père Gerard en Zuster Anna, twee missionarissen in Afrika, en de Zangeres op Zanzibar - het titelverhaal. Lieve Joris, een zeer betrokken schrijfster vol mededogen en respect heeft oog voor persoonlijke en maatschappelijke tragiek. Zij schijnt het licht op de persoonlijke belevingen van mensen die leven in de schaduw van de dekolonisatie. Paperback, kleine druk.

Over Lieve Joris

CC BY-SA 4.0 - Foto van/door Ruud Hendrickx

Godelieve "Lieve" Elisabeth Achiel Micheline Joris (Neerpelt, 14 juni 1953) is een Vlaams schrijfster van reisverhalen.

Lieve Joris werd geboren als vijfde in een gezin van negen. Haar vader werkte bij de belastingdienst en bracht het door middel van avondstudie tot belastingontvanger, haar moeder was een molenaarsdochter.

Na de kostschool studeerde Joris een jaar psychologie in Leuven en vertrok daarna naar Amerika om als au pair te werken en rond te reizen. In 1975 ging ze naar Nederland, waar ze de School voor de Journalistiek in Utrecht volgde. Ze vestigde zich in Amsterdam en ging na haar studie schrijven voor de Haagse Post, NRC en het maandblad Avenue. Nadat ze tien jaar voor de Haagse Post had gewerkt, begon ze naast artikelen ook boeken te schrijven. In 1986 debuteerde ze met De Golf. Haar werk is journalistiek en literair.

Joris heeft veel gereisd door landen waar de situatie vaak niet ongevaarlijk was en heeft haar belevenissen beschrev…Lees verder op Wikipedia