Een jonge Vlaamse vrouw wacht in een Amerikaanse gevangenis op haar executie.
De weg terug
Luc Hanegreefs
Antwerpen: Manteau, 2006
263 p.
90-223-1938-5

In een proloog en een epiloog die het raam vormen voor zijn verhaal over het Vlaamse meisje Hilde V., die in Utah tot de doodstraf werd veroordeeld, zet Luc Hanegreefs de lijnen uit van wat ogenschijnlijk een journalistiek project is. Via het getuigenis van de vader van Hilde en een aantal gesprekken met Hilde zelf, toen die al in de cel zat, is hij erachter gekomen hoe en waarom diens dochter in het onooglijke Jefferson Springs in een spiraal van gebeurtenissen terechtkwam die uiteindelijk hebben geleid tot haar veroordeling. Hanegreefs neemt afstand: "de volgende bladzijden zijn niet bedoeld om haar te verdedigen of om goed te praten wat ze gedaan heeft. Ze zijn louter een beschrijving van de gebeurtenissen die haar naar de Verenigde Staten deden vertrekken en die uiteindelijk tot haar opsluiting zouden leiden." Voor Hilde, 17 op dat moment, begint alles wanneer haar vader vanuit de VS een brief krijgt waarin een George Mazanowski hem vertelt dat hij zijn halfbroer is. Hun vader was…Lees verder
De Vlaamse auteur (1959) publiceerde al een dozijn jeugdverhalen en vier romans voor volwassenen. Zijn jongste roman opent met een proloog die suggereert dat het verhaal op ware feiten berust en die al verwijst naar het slot: de Vlaamse Hilde V., 25 jaar, wacht na de moord op haar man in de staat Utah op haar executie met een dodelijke injectie. De roman is volgens de auteur niet bedoeld om haar te verdedigen, maar wil een relaas brengen van de gebeurtenissen. De moederloze Hilde kwam tien jaar eerder met haar vader in de VS aan, op zoek naar George Mazanowski die haar vaders halfbroer zou zijn. Als haar vader terugkeert, ruilt ze haar Vlaamse familie voor de Amerikaanse Mazanowski’s, hoewel die een kwalijke reputatie genieten. De auteur schetst een portret van een opmerkelijke jonge vrouw, die geen spijt heeft van de keuzes die ze maakte. Geschreven in een klassieke vertelstijl, met een soms iets te nadrukkelijk aanwezige alwetende verteller, maar de thematiek, de rake sfeerschepping…Lees verder