Luc Hanegreefs
Antwerpen: Standaard, 2002
252 p.
Aantekening
Vervolg op : Het bloedbad
90-76-90092-2

Galgenaas is het derde boek over Bram en zijn vrienden, na Vreemde blikken en Het bloedbad. Onder 'vrienden' moet je niet alleen een paar sympathieke klasgenootjes verstaan, Bram heeft ook geregeld contact met vampiers, kasteelheren en zelfs opzetters van dieren. Hij heeft zoveel vrienden (en vijanden) dat je als lezer al snel je weg verliest in de wirwar van personages en verwijzingen naar de twee vorige boeken. Omdat al die personages dan nog hun eigen avonturen gaan beleven, is Galgenaas een vrij ingewikkeld boek om te volgen. Het is ook te lang om te blijven boeien, en Luc Hanegreefs had zich misschien beter tot het kernverhaal beperkt, waardoor het boek zeker aan kracht en vaart had gewonnen. Het kernverhaal zit wel goed in elkaar, als klassieke schattenjacht met een griezelig tintje.

Het verhaal begint in de geschiedenis: de roversbende van Klein Duimpje zorgde in de 17e eeuw voor een golf van terreur, niet in het minst omdat zij de duimen van …Lees verder
Nadat de Vampiers en de Vampiers Tegen Hun Zin (VHTZ) in "Bloedbad"* vrede hadden gesloten, wordt de rust in Brams dorpje opnieuw verstoord door overvallen, ontvoeringen en complotten. Alles draait hierbij om de legende van de gouden vleugels. Bram en zijn vrienden gaan met gevaar voor eigen leven op onderzoek uit. Uiteindelijk worden de boosdoeners gepakt en wordt het mysterie rondom de legende opgelost. Dit met vaart geschreven derde boek bevat vele verhaallijnen, personen (al dan niet in vampiristische staat) en acties, die nog beter uit de verf komen als de voorafgaande twee delen gelezen zijn. Het geheel zit goed in elkaar, biedt spanning en soms slapstickachtige humor. Prettig leesbaar, filmisch taalgebruik. Normaal lettertype; geen illustraties. Harde, bij de sfeer passende, gekleurde kaft. Leuke griezeldetective voor kinderen vanaf ca. 10 jaar.