Patricia
Peter Terrin
Amsterdam: De Bezige Bij, 2018
207 p.
9789403135403 (hardback)

En toen was Astrid weg

Ontsnappen uit je eigen bestaan? Het is een fantasie die niemand onberoerd laat. In de nieuwe beklemmende roman van Peter Terrin (°1968) stapt een vrouw bruusk uit haar veilige cocon en begluurt ze haar leven als een buitenstaander. Waar leidt de zorgvuldig opgebouwde suspense in Patricia heen?

Chic, zelfs lichtjes glamoureus, zo oogt het nieuwe boek van Peter Terrin. Hoogglanzend omslagpapier, gebonden rug en een sensuele vrouwenfoto van Saul Leiter op de cover. Op de binnenflap stuiten we op een portret van de gesoigneerde schrijver himself. Met een geharnaste Willem Frederik Hermans-blik kijkt hij ons onderzoekend, ja, een tikje misprijzend aan, gehuld in een statig pak met pochet. Alsof hij ons waarschuwt: hier ga je niet vrolijk van worden. Pas maar op je tellen. Want beetgenomen word je toch.

Geniepig

Patricia, zo heet de zevende roman van de voormalige AKO Literatuurprijswinnaar. Het is zo'n titel die meteen een geniepig belletje mag doen rinkelen. Eerder liet Terrin zich ontvallen dat hij "iets" wou doen met Patricia Highsmith (1921-1995), de Amerikaanse queen of crime die met haar psychologische thrillers het genre een injectie van jewelste gaf. Nog steeds zijn filmmakers verslingerd aan haar onbehaaglijke plots - u herinnert zich allicht het met Os…Lees verder

Heldin met identiteitscrisis

Roman. In Patricia laat Peter Terrin een vrouw plotseling in een identiteitscrisis belanden. Zoals altijd hangt er een onheilspellende spanning over het verhaal.

Peter Terrin is de meester van de lichte suspense in de literatuur; in zijn romans heerst vaak een onheilspellende sfeer waar je als lezer niet snel vat op krijgt. Alsof je naar een goede Scandinavische psychologische serie kijkt waar de zaken anders liggen dan je denkt. Zo is het ook in Terrins achtste roman Patricia, die deze week verscheen op de vijftigste verjaardag van de auteur. Het is een genuine Terrin waarin, net als in De bewaker (2009), de grens tussen de upperclass en de 'gewone' wereld van de have-nots scherp bewaakt wordt. In het elitaire wereldje van de haves heerst welvaart, voorspoed en materialisme. Daar bestaat geen homoseksualiteit, geen donkere huidskleur, geen religie, er zijn geen slopende ziektes of mislukkingen op het werk - althans, al deze zaken worden zorgvuldig uit het zicht gehouden.

Terrin laat al op de eerste pagina de succesvolle 39-jarige evenementenorganisator ­Astrid met 'een vinnige ruk' de deur van haar huis achter zich dichttrekken…Lees verder

Er klopt iets niet met Astrid

In zijn achtste roman speelt Peter Terrin een sluw spel met de lezer, die met steeds meer vragen komt te zitten, maar ten slotte verbluft, verwonderd en bewonderend het boek sluit.

Als ruim over de helft van de roman Patricia de naam Patricia nog steeds niet genoemd is, begin je je af te vragen wie dat dan in hemelsnaam is. De prominente titelnaam impliceert toch de naam van de hoofdpersoon te zijn, of op z'n minst van diens kind of geliefde. Maar nee, de 39-jarige eventmanager om wie het in de achtste van de Vlaming Peter Terrin (1968) allemaal draait, heet Astrid. Ze is getrouwd met David, en hun zoon heet Louis.

Dat kind is de onschuldige aanstichter van een allesbepalende gebeurtenis in Astrids leven: als ze hem in bad doet valt haar smartphone in het water. Weg contacten, weg binnenstromende mailtjes, weg agenda. 'Ik was als het ware van de aardbol verdwenen', denkt Astrid, eerder verbaasd dan geschrokken. En dan gebeurt het: ze laat Louis in bad zitten, loopt de trap af en trekt de voordeur achter zich dicht. Ze vertrekt.

Een half uurtje later, bij een tankstation buiten de stad, komt het besef: 'Ik ben gek geworden.' Astrid wordt bevangen…Lees verder

Astrid doet al bellend haar vijfjarig zoontje Louis in bad als plots haar telefoon in het water valt. Daarmee is ze van een zeurende klant verlost en is ze ook onbereikbaar voor haar man David. Alsof de stoppen bij haar zijn doorgeslagen, verlaat ze huis en kind. Ze stapt in de auto en gaat rijden. Als ze na een tijdje bij zinnen komt, vreest ze voor de veiligheid van Louis en gaat ze terug. Daar staat echter onverwacht vroeg de auto van David. Ze durft niet naar binnen te gaan. Vanaf dat moment kijkt ze van buitenaf naar haar leven als vakvrouw, moeder en echtgenote. Ze mist niets van dat bestaan, maar verlangt wel naar haar kind. Er gebeuren rare dingen. Ze ziet een opsporingsbericht over zichzelf en later zelfs een advertentie van haar overlijden. In de hoop dat aan haar situatie een gemakkelijk einde komt, wil ze gevonden worden, maar dat gebeurt niet. In deel twee is Astrid weer thuis, maar toch ook weer niet. Ze wordt als Patricia aangesproken. Je weet niet wat echt of haar waar…Lees verder

Spion van haar eigen leven

Peter Terrin fascineert met een geschiedenis vol mysteries die zomaar weer verdwijnen

Vlaamse literatuur wordt gemakkelijk geassocieerd met uitbundig taalgebruik, sappige anekdotiek of, aan de andere kant, ongebreidelde experimenteerlust. Voor een van de belangrijkste schrijvers uit Vlaanderen, Peter Terrin (1968), geldt dat allemaal niet.

Hij schrijft als ware hij een nazaat van W.F. Hermans, scherp als met een etsnaald, droog in zekere zin, existentialistisch en nihilistisch. Het eerste boek dat ik van hem las, 'De bijeneters', korte verhalen (2006), bracht me in grote verrukking om de karige, rake stijl, alles wat daarna kwam is alleen maar doeltreffender geworden.

Zijn jongste roman 'Patricia' gaat niettemin juist over ongrijpbare, hallucinerende zaken, door Terrin als volkomen vanzelfsprekendheden gebracht. Een geslaagde 39-jarige vrouw, Astrid, organisatrice van feestelijke evenementen, verlaat op zekere dag onopgemerkt haar gezin, zoontje Louis, man David. Is ze in paniek? Gek geworden?

Je komt er niet achter want we kijken en leven mee v…Lees verder