Gerrit Brand
The one inside
Groningen: Uitgeverij Nobelman, 2020
203 p.
9789491737572 (hardback)

Man, je bent toch geen 14 meer

Van de betreurde Amerikaanse toneel- en romanschrijver Sam Shepard verscheen zopas het bejubelde The one inside in Nederlandse vertaling. Freek Vielen las het werk van dit icoon in zijn vakgebied en hoorde een stem 'naar wie ik eigenlijk niet wil luisteren'.

'Als je vijftig jaar zijn legendarische coolheid hebt bekeken, geloof je dat hij over the right stuff beschikt, of je gelooft van niet.' Dat is de openingszin van de bespreking in The Washington Post van The one inside van de Amerikaanse schrijver en acteur Sam Shepard die in 2017 op 73-jarige leeftijd overleed. De Amerikaanse recensenten zijn er nagenoeg allemaal van overtuigd dat Shepard beschikt over the right stuff. Ze lezen met een welwillendheid alsof hun favoriete buurtbistro een nieuw gerecht op de kaart heeft.

Ik heb de luxe van die jarenlange vertrouwdheid met Shepard niet. Als ik hem google, herken ik zijn gezicht van een paar films, maar als er mij tijdens een pubquiz zou zijn gevraagd welke toneelschrijver er na Shakespeare het meest wordt gespeeld in de VS, had ik het antwoord schuldig moeten blijven. Wellicht dat Arthur Miller of Eugene O'Neill in mijn hoofd zouden zijn opgepopt, maar die namen zouden me geen punten hebben opgeleverd. Sam Shepard, ook bekend a…Lees verder

Gebroken spiegel

Een oude man krijgt bezoek van een lolita die hem wil chanteren. Maar bestaat ze wel, of speelt zijn wankel brein hem weer parten?

Bestaat er een verschil tussen dromen en herinneringen? Hersenspinsels zijn het, spoken die door je hoofd dwalen, altijd klaar om onverhoeds en onaantastbaar op te duiken, zonder dat je om hun aanwezigheid gevraagd hebt. En wat met hallucinaties, waanbeelden en door lsd opgewekte flashbacks? Hoe echt zijn die en hoe maak je het onderscheid met de harde realiteit?

Een oudere man wordt wakker, geplaagd door een nachtmerrie, en omringd door het gejank van coyotes en het huilen van de chinook. Na een leven als acteur en schrijver heeft hij zich teruggetrokken op de prairie. Bezoek is er schaars: zijn kinderen komen af en toe nog eens langs en sinds kort krijgt hij ook het Chantage Meisje over de vloer. Zij dreigt de opnames van hun geile telefoongesprekken openbaar te maken. Volgens haar kan dat wel eens de start van een literaire carrière zijn. Of wil ze hun platonische relatie vleselijk maken en dartelt ze daarom naakt door zijn huis?

Haar tergende geflirt roept …Lees verder

Laatste fictiewerk (2017) van gelauwerd toneelschrijver/acteur/scenarist Sam Shepard (1943-2017). Al wordt het boek gepresenteerd als fictie, de autobiografische elementen zijn onmiskenbaar: ouder wordende acteur reflecteert in het ochtendgloren over zijn jeugd, de rollen die hij gespeeld heeft in zijn werk, in zijn leven, in andermans leven, zijn strijd met de fles en de drugs, zijn vader en zijn vrouwen. Uiteindelijk is hij uiterst vergevingsgezind, hoewel het er soms heftig aan toe gegaan moet zijn. Hoewel niet makkelijk om te volgen (fragmentarisch, elliptisch, associatief, waar en wanneer niet meteen duidelijk) is het geheel wonderbaarlijk leesbaar, door het beeldende taalgebruik, sensueel en sensitief, de absurde vondsten. Ten dele ook een sleutel tot Shepards toneelwerk, waarin dezelfde thema's en motieven zijn terug te vinden. Prima voorwoord van Patti Smith, de musicus. Geslaagde vertaling. Stelt wel eisen aan de lezer.

Over Sam Shepard

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door Soerfm

Samuel Shepard Rogers III (Fort Sheridan (Illinois), 5 november 1943 – Midway (Kentucky), 27 juli 2017) was een Amerikaans toneelschrijver, scenarist en acteur, zowel op het toneel als in speelfilms. Hij won in 1979 de Pulitzerprijs voor drama en werd voor zijn acteerwerk diverse malen genomineerd voor belangrijke filmprijzen.

Shepards geschreven werk is dikwijls brutaal en absurdistisch. Het tijdschrift New York riep hem uit tot "de belangrijkste toneelschrijver van zijn generatie".

Jonge jaren

Sam Shepard werkte als tiener op een ranch. Hij werd in zijn jeugd 'Steve' genoemd. Als acteur liet hij zich 'Sam' noemen. Zijn vader was een leraar, landbouwer en bommenwerperpiloot in de Tweede Wereldoorlog. Zijn moeder was een lerares afkomstig uit Chicago. Na zijn middelbare school volgde Shepard kort hoger onderwijs. Hij stopte om bij een reizend theater te gaan. Hij ont…Lees verder op Wikipedia