Franklin
Tomas Lieske
Amsterdam: Querido, 2000
335 p.
90-214-7360-7

Beschikbaarheid en plaats in de bib

In Franklin beschrijft Tomas Lieske de eigenaardige levenswandel van Franklin Lowendaal. Geboren uit een opportunistische relatie en een huwelijkse verkrachting wordt het hoofdpersonage door een hatende moeder en een onverschillige vader de wereld ingegooid. Al snel ontwikkelt Franklin zich noodgedwongen tot een Einzelgänger, die opgroeit in internaten. De afkeer tegenover zijn ouders en de hierdoor geslagen wonden zet hij om in een eigen fantasiewereld, een onwaarschijnlijk radde tong en destructieve neigingen. Hij komt in contact met zijn oom Charles, een voormalig SS-deserteur die inmiddels een rijke sjacheraar-antiquair is geworden. Franklin ontwikkelt een vreemdsoortige vriendschapsband met de wereldvreemde en graatmagere reus Niel, oom Charles' compagnie en route sinds hun gedwongen gezamenlijke verblijf in de nikkelmijnen aan de poolcirkel.

Twee keer kruist de liefde zijn pad. Angela, een revaliderend schoolmeisje, verdwijnt in duistere familiale omstandig…Lees verder
Dit is een Haagse edoch wereldse roman: Bordewijk en Isabel Allende samen in de snelkookpan. De Nederlandse schrijver (1943) gaf het boek granieten karakters en exuberante gebeurtenissen mee. Het decor: Finland, de Russische poolstreek en Den Haag tussen 1940 en 1980; de roman heeft echter een tijdloze sfeer. Het verhaal volgt twee lijnen. Charles Kinzensberg keert in 1951 met zijn gevaarlijke vriend Niel uit Russische gevangenschap terug naar zijn familie en wordt door chantage rijk. Zijn zus Christine slaat haar zoon Franklin half mank. Twee internaten verder huurt Franklin wat luizige kamers. Charles wordt even zijn suikeroom. Franklin is vooral een geniale tragicus. Hij verwoest oom Charles' levenswerk, een chic restaurant, en wordt smerig teruggepakt. Een ongelukkige en een bijna gelukkige liefde verzachten het verhaal. De bij wijlen minder fraaie stijl en de soms ongeloofwaardige details zijn onbetekenend: het meeslepende verhaal en het fantastische thema (wraak en overleven) zi…Lees verder