Minnaressen
Minnaressen
Xantippe Kathleen Vereecken
Leuven: Davidsfonds, 2008
207 p. : ill.
9789063065768

In vorige eeuwen was het bon ton voor hertogen, prinsen, koningen, aristocraten en zelfs pausen om een of meerdere minnaressen te hebben. Vaak waren het intelligente vrouwen, die achter de schermen een rol speelden in de diplomatie, in kunst, literatuur. In het eerste deel van Kathleen Vereeckens boek passeren een aantal onder hen de revue: van de legendarische Lilith over Agnes Sorel, Diane de Poitiers, Maria Boleyn, Camille Claudel, Juliettte Drouet, Margherita Sarfatti tot Monica Lewinsky. Met dit historische deel contrasteert het tweede van het boek: een actueel dagboek geschreven door Mieke, een gescheiden Vlaamse vrouw die op de leeftijd van 55 jaar volslagen verliefd werd op een gehuwde man. Het wordt een zeer passionele liefde, waarbij het seksuele genot een grote rol speelt. Mieke vertelt over haar dagelijkse strijd als minnares, met alle pijn, schuld en verlangen die daarmee gepaard gaan. Ze beseft dat ze altijd de 'andere' vrouw zal zijn, want dergelijke mannen verlaten sle…Lees verder
In dit boek stelt schrijfster en journaliste Kathleen Vereecken een aantal beroemde minnaressen uit de geschiedenis en de literatuur voor. In een inleiding schetst de auteur een algemeen beeld van de minnares of 'concubine'. Daarna volgen korte tekstjes over het leven van een aantal 'legendarische & historische minnaressen', vanaf Lilith, Maria Boleyn en Camille Claudel tot Monica Lewinsky. Verder bevat dit deel ook enkele bekende gedichten over minnaressen. Daarna volgt een actueel dagboek van Mieke (alias 'Xantippe'), een gescheiden Vlaamse vrouw die op haar 55ste hopeloos verliefd wordt op een gehuwde man. We krijgen het relaas van een passionele liefde, die uitmondt in schuldgevoelens en teleurstellingen. Ten einde raad richt Mieke een zelfhulpgroep voor minnaressen op. Jammer genoeg is het dagboek nogal saai. Bovendien zou een minder anekdotische en meer analytische aanpak (met bijvoorbeeld ook aandacht voor de rol van mannen) het boek zeker ten goede zijn gekomen. Mooie, rustige…Lees verder

Over Xantippe

Xantippe kan verwijzen naar:

• Xanthippe, de (waarschijnlijk) tweede echtgenote van de filosoof Socrates